Odd Langdalen Frukt og Grønt Engros AS
Bransje: Frukt og grønt engros
Omsetning 2024: 498 000 000
Antall ansatte: 125
Gjeldene periode: 2024
• Formålet med denne rapporten om Åpenhetsloven er å fremme vår forpliktelse til å respektere menneskerettigheter og sikre anstendige arbeidsforhold. Vi ønsker også å gi allmenheten tilgang til relevant informasjon om vår drift. I denne rapporten har vi kartlagt risiko ved en overordnet risikovurdering og aktsomhetsvurderinger i henhold til OECDs metode, med vekt på vår påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter, miljø og arbeidsforhold, både innenfor vår egen virksomhet og hos våre leverandører.
• Åpenhetsloven i Norge, vedtatt i 2021 og trådde i kraft i 2022, pålegger større norske og utenlandske selskaper som opererer i Norge å rapportere om sitt arbeid med å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeder. Denne loven er avgjørende fordi den fremmer ansvarlighet og transparens i næringslivet, beskytter menneskerettigheter, og bidrar til å forebygge misbruk i verdikjedene. Ved å kreve offentliggjøring av aktsomhetsvurderinger, styrker loven etisk forretningspraksis og oppfyller internasjonale forpliktelser knyttet til menneskerettigheter (Larsen, 2024). Dette gir forbrukere og interessenter bedre innsikt og mulighet til å påvirke selskapenes praksis, og det fremmer et mer rettferdig og bærekraftig næringsliv.
• Organisasjonsstruktur.
Odd Langdalen Frukt og Grønt Engros AS (Heretter kalt Langdalen), morselskapet i konsernet som kjøper, pakker og distribuerer frukt og grønt. Langdalen har fire aktiver datterselskaper;
Fresh Cut AS; Produserer og leverer ferskkuttet frukt og grønt.
Kantinemat AS; Pakker og leverer frukt, grønt og dagligvarer.
Frukthaven AS; Pakker og leverer fruktkurver.
Odd Langdalen Frukt og Grønt avd Trondheim AS; Distribusjon og salg i Trondheimsregionen.
• Langdalen leverer i hele landet og fokuserer i hovedsak på Horeca- markedet og offentlig sektor, og er lokalisert på Langhus i Nordre Follo kommune med et omlastingskontor i Trondheim.
• Langdalen kjøper hovedsakelig frukt og grønt fra Norge når det er i sesong. I tillegg importerer vi fra Polen, Spania, Sverige, Frankrike, Italia og Nederland. Vår handel med varer fra kjente risikoområder skjer via faste og store grossister i Nederland. Dette gir oss god kontroll på vår verdikjede.
• Den største risikoen som er indentifisert for vår virksomhet, gjelder import av frukt og grønt dyrket i risikoområder. Dette gjelder særlig mellom- og Sør-Amerika, samt Afrika.
Langdalen sin policy er tydelig på våre forpliktelser med hensyn på ESG arbeid og mattrygghet. Langdalen er sertifisert i henhold til Miljøfyrtårn og FSSC 22000 som også stiller krav til vårt arbeid innenfor nevnte områder. I tillegg har vi offentlige avtaler som setter ytterligere søkelys på hvordan vi jobber for å sikre bærekraft i vår verdikjede. Langdalens policy er forankret i styret og øverste ledelse.
Figur 1. OECDs metode for aktsomhetsvurderinger
Våre aktsomhetsvurderinger er basert på OECDs metode (figur 1). Vi baserer dette på en overordnet risikovurdering basert på hvilke opphavsland våre produkter kommer fra. Der vi har identifisert land med høy risiko, vurderes våre leverandører med hensyn på internasjonale standarder, slik som GLOBAL G.A.P GRASP. Norge har lav risiko og vi har for norske leverandører satt KSL- sertifisering som grunnleggende krav. Alle nye leverandører må signere leverandørgodkjenningsskjema og etiske retningslinjer, for å kunne levere varer til Langdalen.
• Kartlegging av leverandørkjeder.
Langdalen gjennomgår den overordnede risikovurderingen etter behov, men minimum to ganger hvert år, hvor vi følger opp leverandører som handler fra risikoområder.
• Prioritering av risiko i Langdalen
• I forbindelse med vår overordnede risikovurdering etterspør vi relevant dokumentasjon fra våre leverandører for å dokumentere samsvar mellom krav i henhold til ESG regelverk og egen praksis.
• Våren 2024 ble det gjort et unntak om å unngå handel med varer fra eller forbundet med Israel. Bakgrunnen var en ekstraordinær mangel på poteter i markedet, og unntaket gjaldt et parti med poteter. Potet er en grunnleggende og viktig råvare for mange av våre kunder, både i offentlig sektor og i storhusholdningsmarkedet. Etter en grundig intern vurdering ble det konkludert med at dette var et nødvendig unntak, men som igjen gjør at vi må gjøre ekstra tiltak mtp. opprinnelsen til produktet. Vi innhentet dokumentasjon og garanti fra produsenten om at varen ikke hadde opprinnelse i folkerettsstridige områder eller bosetninger. Dette var det eneste israelske produktet i vår leveransekjede i 2024.
• I desember 2024 ble vi kjent med en artikkel fra Aftenposten som omhandlet kritikkverdige arbeidsforhold forbundet til norsk landbruk. Dette medførte at Langdalen kontaktet alle leverandører som var nevnt i saken og ba om en redegjørelse. I etterkant har vi valgt å inkludere disse leverandørene i vår revisjonsplan for 2025. Fokus for revisjonene er hvordan de sikrer deres ESG- arbeid. Vi har på denne siden av sommeren revidert en av disse leverandørene som kunne vise til tilsynsrapporter fra arbeidstilsynet og har opplyst om skjerpede myndighetskrav, hvor leverandøren er ansvarlige for alt fra søknader til bosetting. Vi vurderer dette som et godt forebyggende tiltak fra Norske myndigheter. Vår vurdering basert på revisjoner og forelagt dokumentasjon fra Arbeidstilsynet er at leverandørene vi har vurdert oppfyller de kravene de skal. Samtidig viser denne saken viktigheten av å også revidere norske leverandører. Dette til tross av at overordnet risikovurdering av Norge er ansett som lav.
• Langdalen har hatt en betydelig økning i andelen Fairtrade-sertifiserte produkter, særlig innen bananer. Fra 2023 til 2024 økte andelen med 32 %. Det å handle Fairtrade er i seg selv et risikoreduserende tiltak, siden Fairtrade jobber aktivt i områder med kjent sosial og miljømessig risiko. Selv om vi er svært positive til denne økningen, så må mye av økningen tilskrives de av kundene våre som bevisst har valgt Fairtrade-produkter – til tross for at disse har en høyere kostnad. Det er viktig å anerkjenne at slike valg hos kundene er den viktigste drivkraften bak økningen. Samtidig ønsker vi i Langdalen å støtte opp om Fairtrade-ordningen fremover, og vi vil ha økt søkelys på å tilby og fremme Fairtrade-sertifiserte alternativer i vårt sortiment.
• Langdalen planlegger å digitalisere arbeidet med aktsomhetsvurderinger slik at vi får en reduksjon av subjektive vurderinger og manuelle håndteringer. I 2025 har vi spisset vår policy og enkelte rutiner for innkjøp. Dette er et virkemiddel for å sikre at vi på et tidlig tidspunkt kan fange opp saker som er relevant for vårt ESG arbeid. Langdalen vil også fortsette sitt revisjonsarbeid opp mot leverandører, da vi har vurdert dette til å ha en skjerpende effekt ovenfor våre leverandører, samtidig som det synligjør Langdalens forankring og forpliktelse innen dette arbeidet.
Kontaktpunkt angående åpenhetsloven: Kristian Solvang (Kristian@langdalen.no)
Langhus 27.06.2025
Ingen kunder er for små, og ingen er for store. Vi leverer i dag til restauranter, kantiner, hoteller, catering, delikatessebutikker og offentlig sektor.
Kontakt oss for en uforpliktende prat!
Bli kunde